Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   26.2.2018

Katowické ozvěny (1)

Minulý týden převzaly vybrané weby, které se zabývají dopravou a dopravní infrastrukturou, článek o rozvoji katowického letiště, který vyšel na polském webu http://www.rynek-lotniczy.pl.

Předmětem článku byl rozhovor s Arturem Tomasikem, prezidentem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, pod které letiště Katowice spadá.

Obsah článku není pro mošnovské letiště nikterak povzbudivý, neboť prezident Tomasik hovoří o minulých i budoucích investicích na katowickém letišti, a to i přesto, že v minulých letech byla vybudována nová přistávací dráha o délce 3,2 km v ceně 121 mil. zlotých s možností přistávání letadel za nízkých dohledností kategorie ICAO CAT II. Na tomto poli katowické letiště dostihlo letiště ostravské, které má ICAO CAT II již od r. 2009. Mimoto prezident Tomasik zmiňuje nový cargo terminál o ploše 12 000 m2, který byl vybudován v r. 2016.

Tím výčet investic, které podniklo katowické letiště, nekončí. Kromě terminálu A, který prošel modernizací, byl vybudován terminál C, který slouží pro přílety letadel. Jedná se o krok logický, neboť počet cestujících, kteří využívají letiště v Katowicích, neustále narůstá. Od vstupu Polska do EU se počet odbavených cestujících zvýšil čtyřnásobně a v loňském roce byl zaznamenán rekord v počtu odbavených cestujících, a to 3,9 miliónů cestujících. Toto číslo je 11x větší než číslo, které uvádějí statistiky z Mošnova.

Aby těch investic nebylo málo, hovoří prezident Tomasik o tom, že s ohledem na budoucí rozvoj letiště bude nutné modernizovat terminál B, a to v období 2019-2021. Avšak tím zásadním je výstavba nového terminálu, který by měl vyrůst do r. 2025. Velikost odhadované investice je v rozmezí od 240 - 360 mil. zlotých, tj. v přepočtu 1,45 až 2,2 mld. Kč. Na straně jedné vidíme boom na polské straně, na straně české bohužel o ničem novém, co má vyrůst, nečteme. Ba právě naopak, schyluje se k nezbytné rekonstrukci dráhy, která život na Mošnově výrazně ovlivní.

A co si lze z článku prozatím odnést? Pocit, že náš severní soused opravdu ví, co dělá. Jeho kroky mají opodstatnění, vše do sebe zapadá, zejména ale veškeré investice jsou ve shodě s velikostí leteckého provozu. Že v něčem Katowice za Mošnovem zaostávaly, je zapomenuto. Ukázalo se, že investovat do letiště, aniž by to bylo odrazem toho, jak se letišti daří, je cesta špatným směrem. V mnoha ohledech byl Mošnov před Katowicemi, můžeme říci, s velkým náskokem, nicméně oproti Katowicím Mošnovu chybělo a chybí to zásadní - cestující. A když přihlédneme k tomu, že se Katowice chtějí stát městem kongresové turistice zaslíbeným, máme zde něco, čemu Ostrava a ostravské letiště může jen stěží konkurovat.

Odkaz: http://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/katowice-wybuduja-kolejny-terminal-tomasik-w-tym-roku-rekordowe-4-mln-podroznych-cz1-3087.html