Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   23.1.2012

Stanovisko občanského sdružení k dluhu CCA

Slova tiskové mluvčí letiště jen potvrzují a dokreslují dlouhodobě neutěšený stav na ostravském letišti, který není způsoben krizí či nezájmem obyvatel létat, ale opakovanými manažerskými pochybeními již od samotného fungování letiště pod správou kraje.

Vyjádření tiskové mluvčí je nutné uvést do správné roviny, a to té, že ve stávající situaci, kdy podstatnou část linek operuje společnost CCA, je letiště na tomto dopravci existenčně závislé, nehledě na jeho dluhy ve výši 21 mil. Kč. Z tohoto důvodu není zájem vést vůči tomuto dopravci žádné správní kroky pro uhrazení jeho závazků, neboť ke stávajícím linkám neexistuje dle názoru kraje a letiště náhrada ani alternativa. Ukazuje se, jak krátkozraké bylo vydat se cestou klasických aerolinií v době, kdy se trh nízkonákladových dopravců ve střední Evropě rozvíjel a rozdávaly se teprve, lidově řečeno, karty.

Preferování klasického (jediného) dopravce dospělo až do takového stádia, že o ostravské letiště nemají nízkonákladoví dopravci zájem a v případě pádu společnosti CCA zůstane jediným leteckým spojením linka do Prahy létající 1x denně. Netrpělivě taktéž čekáme na čísla za rok 2011, neboť okolní letiště dokázala růst o 160, resp. 140 tis. cestujících v případě letiště Brno či Katowice a je zcela jasné, že si o takových čísel, nebo číslech o polovinu menších, můžeme v Ostravě nechat jenom zdát. Zatímco se okolní letiště mohou chlubit provozem a nárůstem pravidelných linek, ostravské letiště pouze investicemi v řádech stamiliónů korun, které se za 8 let nikterak neprojevily na nárůstu cestujících, nehledě na proklamace místních politiků o miliónu a více přepravených cestujících po roce 2011.

Otázka zní však jasně, jak moc to myslí letiště s dluhem CCA vážně, neboť stále se se společností CCA jedná v rukavičkách a odprodej pohledávky je ideálním nástrojem na koupi vlastního dluhu s tím, že lze na tom i hodně vydělat.