Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   19.4.2012

Mošnov jako user friendly letiště?

Není to tak dávno, co jsme se v jednom z článků zmínili o tom, jak je letiště „přívětivé“ vůči cestujícím, př. lidem, kteří cestující doprovází.

Nechme stranou to, jak je letiště špatně vyřešeno v případě, když se na ploše sejdou tři letadla, která přivezou a odvezou cestující na dovolenou, zejména co se dopravní situace před letištní halou týče.

Zamysleme se spíše nad tím, proč je na ostravském letišti skoro nemožné podívat se na plochu, aniž by nám ve výhledu nebránily pojízdné schody, vozíky a kdo ví jaká ještě letištní technika. Už vůbec nemá smysl se zabývat letištní halou, která byla postavena velice nešťastně, absencí terasy počínaje, problémy s klimatizací, vytápěním konče, což je mimochodem vzhledem k „silnému“ provozu v období podzim-jaro jistě velice rentabilní záležitost.

Podívá-li se člověk na naše největší tuzemské letiště – pražskou Ruzyni, zjistí, že se na odletovou plochu podívá i člověk, který nemusí mít nutně zakoupenou letenku, neboť terasa, byť nedosahuje kvalit a komfortu západních letišť, umožňuje cestujícím či příbuzným výhled na plochu.

A jak je na tom ostravské letiště? Jak jsme se již zmínili, s terasou je to mizerné, s odletovými prostory rovněž. Chceme-li se podívat na letadlo z venku, není možné jej vyfotit bez rušivých elementů v podání letištní techniky a vůči spotterům není taktéž činěn žádný vstřícný krok, neboť spotterská místa ubývají než přibývají.

Je otázkou, proč se ostravské letiště chová tak, jak se chová, a zda by nebylo na místě zlepšit komunikaci s veřejností a ukázat svou vlídnější tvář? Proč letiště, které má oproti Ruzyni doslova zanedbatelný až nepatrný provoz, přijímá opatření, za které je nikdo nepochválí? Nebylo by snad lepší, aby letiště, které více než zájmy občanů Moravskoslezského kraje hájilo zájmy spřízněných skupin, změnilo kurz a bylo otevřenější jako malá kompenzace za to, že ač je to letiště, které máme za barákem, krom odletu na dovolenou neplní svou funkci?

A jako příklad, jak to dělat správně, přikládáme odkaz na curyšské letiště, které je co do přívětivosti vzorem.