Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   12.4.2012

Není letiště jako letiště

Po úterní krátké návštěvě ruzyňského letiště jsem začal, nejen v hlavě, srovnávat Letiště Praha a naše Letiště Leoše Janáčka. Na první pohled jsem si říkal, že srovnávám nesrovnatelné. Po hlubším zamyšlení jsem ale došel k názoru, že srovnání není úplně mimo.

Nejdříve statistika

Moravskoslezský kraj má třetí nejvyšší počet obyvatel ze všech českých krajů a po Praze nejvyšší hustotu zalidnění vysoce převyšující republikový průměr. Počet obyvatel kraje činil ke konci roku 2011 přes 1 230 000.

V rozpočtu Moravskoslezského kraje najdeme pro letošní rok dva údaje týkající se letiště v Mošnově. První má investiční charakter a dosahuje výše 617,65 mil. Kč. Druhý má charakter provozní a částka je 57,55 mil. Kč. Jednoduchými počty dojdeme k závěru, že každý obyvatel kraje letos zaplatí ze svých daní částku 549 Kč, která bude směřovat na výdaje přímo související s letištěm.

Co za své peníze dostaneme?

Za své peníze dostaneme možnost zaletět si v létě na dovolenou do některé z turisticky oblíbených destinací. Zároveň máme možnost bezplatné návštěvy Dnů NATO, které se pravidelně konají v září.

Tímto jsou dle mého názoru klady letiště vyčerpány. Pokud totiž chceme letiště využít i k něčemu jinému, než je let na dovolenou, máme momentálně k dispozici jediné pravidelné letecké spojení do Prahy. Toto je však z důvodu vysoké ceny použitelné maximálně jako přípoj na další lety. Donedávna byly veškeré lety mezi Ostravou a Prahou obsluhovány letitými stroji Saab 340 provozované společností CCA, která se již delší dobu potácí na hraně bankrotu. Insolvenčnímu řízení zatím čelí jen díky drobným chybám věřitelů podávajících návrhy na zahájení řízení.

Významným negativem je i nepřátelské prostředí budované Policií ČR, která díky propracovanému systému zákazových zón číhá na nešťastníky, kteří jednoduše přehlédnou některou ze značek a jsou tak snadnou kořistí pro vybrání pokuty.

I já, coby osoba znalá místních poměrů, jsem jednou zaplatil 200 Kč za krátké stání ve 20 cm neodklizeného sněhu na absolutně prázdném vyhrazeném parkovišti. Při dotazování policisty, zda to myslí opravdu vážně mi bylo řečeno, že jsou všude kamery a vedení letiště by si poté na práci Policie stěžovalo...

Zpátky do Prahy

Vedení Ruzyňského letiště již pochopilo, že s fanoušky letectví (a vlastně i s potenciálními zákazníky) není nutné bojovat, ale je výhodné spolupracovat. Na místech vhodných pro pozorování letadel byly vybudovány tribuny zajišťující nerušený výhled na letištní dráhy a na vytipovaných místech byly v oplocení vyztuženy otvory pro objektivy fotoaparátů.

Během mého, zhruba hodinového, pobytu na tribuně jsem zaznamenal příchod cca. patnácti lidí. Většina z nich nebyla vybavena žádnou technikou a přišli se prostě jenom podívat na letadla, nasát vůni kerosinu a pach spálené gumy linoucí se od pneumatik během přistání. Nejvíc mně dostal jeden postarší pán, který utrousil - no dneska nic moc provoz. Musel jsem mu oznámit, že to, co na Ruzyni uvidím během hodiny, neuvidím v Mošnově za celý týden.

V Praze se létá, v Mošnově se staví a staví a staví

Čím méně je v Mošnově letadel, tím více je k vidění stavebních strojů - v severní části letiště momentálně probíhají masivní výkopové práce, probíhá i oprava nedávno rozšířené centrální odbavovací plochy. V jižní části letiště byla před více než půlrokem dokončena stavba velkého cargo terminálu. Jeho jediným zákazníkem je společnost DHL s jednou denní rotací stroje Antonov 26 a dalo by se pokračovat.

Slovo na závěr

I přes investice v řádech stamilionů korun je mošnovské letiště tam, kde ani slunce nezasvítí. Koncem května bude otevřena nová pravidelná linka Ostrava - Paříž. Jelikož se však bude létat jen ve čtvrtek a v neděli, bude linka zajímavá zejména pro zájemce o strávení prodlouženého víkendu v Paříži a prakticky nepoužitelná pro obchodní klientelu.

P.S. Pokud byste náhodou chtěli zamávat své rodině nebo kamarádům odlétajícím na dovolenou, počítejte s tím, že kompletně celá vyhlídková terasa je zastavěna schůdky, autobusy a jiným harampádím znemožňujícím výhled na letadla.