Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   1.1.2020

Zhodnocení roku 2019 a cíle pro rok 2020

Jelikož máme kalendářní rok 2019 za sebou, je na čase si jej připomenout, zhodnotit, a stanovit si cíle pro rok nový.

První polovina roku 2019 byla pro naše letiště velmi těžká, zasáhlo jej spousta bolestivých ran, po kterých to s ním vůbec nevypadalo dobře. Hned v prvních týdnech roku jsme se rozloučili s linkou do Prahy, za největší ránu lze ale jednoznačně považovat konec linky do Italského Bergama, který byl velmi zdlouhavý a nehezký. Ačkoliv kraj krátce po oznámení ukončení linky odsouhlasil vyšší finanční podporu, po čemž jsme se velmi, ale zbytečně radovali, Ryanair přesto konec spojení s italským Bergamem potvrdil a linku přesunul do Katowic. Dále se letiště muselo potýkat s problémy okolo uzemnění letounů Boeing 737 MAX. V médiích jsme si všichni mohli přečíst ty nejčernější scénáře, které neměly daleko k předpokladu kompletního zhroucení světa letecké dopravy. Nakonec se samozřejmě všechny tyto spekulace nepotvrdily, a cestovní kanceláře dokázaly sehnat za tyto letouny adekvátní náhrady, díky čemuž byla většina letů standardně odbavena a rušení se nás dotklo jen minimálně.

Druhá polovina roku 2019 byla o poznání veselejší, osobně bych se nebál říct, že jsme čelili jednomu z nejpozitivnějších období. Dařilo se naplňovat jeden z našich dlouhodobých cílů, ve kterém momentálně vidíme největší potenciál pro naše letiště, a tím je rozvoj cargo dopravy, který vyvrcholil oznámením a následným zahájením nové přímé nákladní linky mezi Ostravou a čínským Urumči s mezipřistáním v uzbeckém Taškentu, kterou pro českou společnost EGT Express provozuje Uzbekistan Airways Cargo se svými Boeingy 767. Letadla létají plná, dokonce tak, že současná kapacita cargo stanu údajně nestačí, tudíž se bude budovat stan nový. Nákladní dopravě se poslední půlrok opravdu extrémně dařilo, na naší ranveji soustavně přistávaly nákladní speciály všech velikostí. Uzemnění MAXů mělo také velký vliv na dosavadní monopol Smartwings na poli charterových dopravců nejen z Ostravy. Na českých regionálních letištích včetně toho našeho jsme se tak mohli setkat s letadly spousty atraktivních společností, jako jsou Pegasus Airlines, Onur Air a další. Abych nezapomněl, charterová sezóna loni začala velmi brzy, začátkem února. Tuto zimu měly charterové lety k moři létat i v zimě, bohužel se to nakonec nepodařilo. Snad příště.

Za dosavadní největší úspěch managementu letiště a Moravskoslezského kraje lze jednoznačně považovat nedávno oznámenou linku do Varšavy s polským dopravcem LOT. Jsme opravdu neuvěřitelně hrdí, jak významnou společnost se k nám podařilo dostat. Lidem cestujícím za práci, či pasažérům mířícím do celého světa se tak otevře možnost cestovat na jednu letenku do celého světa, a to s aerolinkou výborné kvality a především s členem aliance leteckých dopravců Star Alliance, do které patří například společnosti spadající pod Lufthansa Group, americké United, Turkish Airlines, ANA, Air china, Air New Zealand, Air Canada a mnoho dalších. LOT je jedna z nejperspektivnějších aerolinek s obrovskou kvalitou a ambicí stát se největší východoevropskou aerolinkou, která to s regionálními letišti umí a zároveň zvládá na výbornou propagaci svých linek. Co se propagace týče, letiště nás v posledních týdnech mile překvapilo, jak se s marketingem nové linky do Varšavy vypořádalo. S reklamou na lety přes Varšavu do celého světa se již nyní můžete setkat na sportovních zápasech, v lyžařských střediscích, v rádiích, na bilboardech, na soc. sítích a již brzy také na tramvaji a na autobusech. Chválíme! Špatný marketing byl důvodem neúspěchu linek na mnoha českých letištích, jsme rádi, že u nás to nehrozí! Propagace se ujali také za hranicemi, poláci budou vzhledem k oblibě Ostravy linku nepochybně využívat, proto se již nyní na polském internetu objevily články lákající polské turisty na krásy nejen Ostravy, ale také Beskyd, či pro Poláky dosud špatně dostupného a neobjeveného polského Těšína. LOT zároveň nasadil velmi příjemnou cenu letenek, zpočátku se blížila 700 korunám za jednosměrnou letenku, nyní se cena pohybuje okolo 1200 Kč, což je pořád v porovnání cen jiných standardních aerolinek dobrá částka. Linka startuje 30.3 a vy si již nyní můžete zakoupit letenky na webu polského dopravce.

Rok 2019 tak především díky povedenému konci hodnotíme pozitivně, pojďme se podívat na naše cíle pro rok 2020.

Cíle pro rok 2020 jsou poměrně prosté, čekají nás krajské volby, tudíž by nejspíše nemělo cenu se letos pouštět do velkých projektů. Trváme ovšem na rozvoji carga, který zahrnuje také začátek výstavby nových nákladních terminálů u cargo stojánky, momentální kapacity jsou již nevyhovující. Zakládáme si také na udržení Londýna i cargo linky do čínského Urumči. Nejvýznamnější kroky roku 2020 se ovšem budou pohybovat kolem nové linky do Varšavy. Linku bude třeba neustále propagovat a zajistit její úspěšné rozlétání, což by naštěstí neměl být problém. Samozřejmě si také přejeme zdvojnásobení frekvencí letů od září, dva lety denně by byly mnohem vhodnější. Kraj nedávno schválil finanční podporu i pro tyto dodatečné frekvence, které jsou pro nás zásadní a zakládáme si na nich.

A jak jste s rokem 2019 spokojeni vy? Jaké jsou vaše představy a cíle pro letiště v roce 2020? Napište nám na Facebooku!