Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   4.6.2019

MS kraj přispěje na spojení do Vídně, Mnichova i Varšavy

Moravskoslezský kraj chce formou závazku veřejné služby podpořit letecké spojení do Vídně a Mnichova. Finančně chce pomoci i chystané lince do Varšavy. Start této linky je vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Linky do Vídně a Mnichova by měly létat minimálně dvakrát denně a kraj je bude podporovat čtyři roky. Návratnost investice předpokládá do pěti let.

V Moravskoslezském kraji působí přes 250 společností s významným zahraničním podílem. Nedostatečné letecké spojení do regionu často zmiňují právě podnikatelé a investoři. „Je nezbytné udržet si zahraniční investory, kteří už u nás jsou a rozvíjejí svůj byznys, a získat nové. Jenomže bez rychlého pravidelného spojení se světem si každý hodně dobře rozmyslí, zda do toho u nás půjde. Velmi často se setkáváme s tvrzením, že právě neexistence leteckých linek je tím hlavním důvodem, proč nakonec zakotví jinde. Linky do Vídně a Mnichova umožní obchodní klientele jednoduché a komfortní spojení s klíčovými trhy v Německu, Francii a Holandsku. Všem cestujícím z regionu pak nabídnou spojení s některou leteckou aliancí po téměř celém světě,“ řekl hejtman Ivo Vondrák s tím, že pravidelné linky do Vídně, Varšavy a Mnichova uvítají i turisté, spojení zlepší mobilitu studentů a akademických pracovníků, pomůže rozvoji mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu. Důležité je i pro veřejné instituce sídlící v Moravskoslezském kraji.

Pokud zastupitelé dva závazky veřejné služby pro trasy do Vídně a Mnichova podpoří, bude v zadávacím řízení veřejné zakázky stanovena maximální roční výše veřejné podpory na 7,8 milionu eur, tedy přes 200 milionů korun. Podle krajských radních by ale provoz mohl být nakonec levnější. Nové linky do Vídně a Mnichova by mohly začít létat příští rok na jaře, v tom lepším případě už letos na podzim.

Pro další rozvoj Moravskoslezského kraje je životně důležité pravidelné přímé letecké spojení s evropskými leteckými uzly. Proto jeho politické vedení spolu s právníky a odborníky na leteckou dopravu několik měsíců jedná o možnostech propojit Letiště Leoše Janáčka Ostrava se zmíněnými letišti. Krajští radní už schválili návrh provozovat tyto linky formou závazku veřejné služby, v půlce června o něm bude rozhodovat ještě krajské zastupitelstvo.

Rada kraje také doporučila zastupitelům schválit podporu letecké linky do polské Varšavy, která je významným leteckým uzlem nejen do severských zemí, ale i do Asie. Financování této linky je v jiném režimu, protože se předpokládá návratnost krajské investice v pětiletém období. Start linky Ostrava-Varšava je však vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakuba Unucky vývoj jednání o nových linkách nasvědčuje tomu, že kraj i letiště budou tentokrát úspěšnější než před dvěma lety, kdy se ve stejném režimu – formou závazku veřejné služby, nepodařilo získat dopravce provozujícího letecké linky z Letiště Leoše Janáčka Ostrava do Amsterdamu a Helsinek. I když kraj v tomto režimu dopravcům garantuje kompenzaci případné ztráty z provozu, do tendru se tehdy nikdo nepřihlásil.

„Ve spolupráci s letištěm a experty na leteckou dopravu jsme několik měsíců analyzovali trh a setkávali se s potenciálními přepravci. Právníci připravovali celý složitý proces veřejné zakázky a podklady pro Evropskou komisi. Poučili jsme se z minulých chyb, vyslyšeli názory odborníků. Pokud krajští zastupitelé vše schválí, Evropská komise, Ministerstvo dopravy nebudou proti, tendr by mohl být vyhlášen koncem července a první lety spuštěny ještě letos. Na základě předběžných tržních konzultací s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy,“ potvrdil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Předpokládá, že linky z Mošnova do Vídně a do Mnichova budou létat dvakrát denně. „Počítáme minimálně s 11 rotacemi týdně na každé lince. Pokud bude zájem, mohlo by se letadly o minimální kapacitě 40 cestujících do Mnichova či do Vídně časem létat i třikrát denně. Mnichov byl vybrán jako destinace smíšená, kdy kromě přestupů na jiné linky bude značná část cestujících v tomto městě končit nebo začínat. Počet německých investorů v kraji je totiž vysoký a zřejmě bude dále růst. V kraji v současnosti působí 55 společností s německým kapitálem, 34 sídlí v 30minutové dojezdové vzdálenosti od mošnovského letiště. Vídeň je oproti tomu destinace téměř čistě tranzitní pro cesty do celého světa,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Krajští radní schválili také upravenou strategii rozvoje letiště a udělali tak další krok ke spolupráci Moravskoslezského kraje a státu na připravované rekonstrukci přistávací dráhy. Analýza ukázala, že provoz a další rozvoj mošnovského letiště je pro kraj přínosem a investice do rekonstrukce dráhy se celospolečensky vyplatí.