Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   18.3.2019

Ostrava-Bergamo skončí. Letiště jedná o třech linkách

Irský Ryanair definitivně ruší lety na lince Ostrava - Bergamo. Ostravané tuto linku nevyužívali dostatečně. V zimním období byla vytíženost letů malá, v létě byla zaplněna velmi slušně. Zřejmě se i přesto ekonomicky společnosti Ryanair nevyplatila.

Neuspokojivou vytíženost linky z Ostravy do Bergama si ředitel mošnovského letiště vysvětluje tím, že nevýhodou nízkonákladových letů je to, že létají „jen“ z jedné destinace do druhé. „Jedna věc je komfort cestování a další pak, že nízkonákladové lety létají tzv point to point, tedy z jedné destinace do druhé, bez návaznosti letět dál,“ poznamenal s tím, že v Ostravě je klientela, která by létala do Evropy. Potřebuje ale efektivnější spojení.

Důležité je, aby se Ostrava spojila s velkými letišti, leteckými HUBy. Věřím, že v květnu oznámíme podepsání nové smlouvy s Varšavou. Jsme vázání smlouvou s partnerem, že nejprve to oznámí on, my pak budeme média také informovat,“ uvedl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský s tím, že letiště společně s Moravskoslezským krajem připravuje veřejnou zakázku na další dva HUBy. „To je to, co tady celou dobu chybí. Aby se Ostrava spojila se světem, potřebuje mít konektivitu minimálně se dvěma velkými letišti. Doufám, že to bude ještě letos, pracujeme na tom,“ podotkl Radkovský.

Existují jediné dvě možnosti, jak může kraj investovat do leteckých linek. První je princip soukromého investora, pokud kraj peníze investuje, tak za pět let by se mu měly peníze vrátit s nějakým ziskem. Toto je případ Varšavy, která je vypočítaná tak, že jakmile se linka rozlétá, tak se ekonomicky vyplatí a bude přinášet letišti i finanční zisk. Druhý model je závazek veřejné služby, který funguje na stejném principu jako tomu je u vlakové či autobusové dopravy.

Takto tomu bylo v minulosti u Helsinek a Amsterdamu, ovšem nebylo to z naší strany nejlépe připravené. Všechno bylo jen v češtině a špatně inzerované, z toho se musíme poučit,“ ubezpečil náměstek pro dopravu Jakub Unucka s tím, že nyní budou veškeré podklady připraveny v angličtině a inzerovány na webech, které dopravci sledují.

Důležité je, aby letadlo bylo maximálně vytížené a létalo celý den. To byl dříve hlavní důvod, proč se nám dopravci nehlásili. Když se létalo jen jednou denně, tak se jim to tolik neoplatilo,“ dodal Unucka.

Velký potenciál pak Letiště Ostrava vidí ve spolupráci s cargo partnery. „Za letiště můžu říct, že máme už několik příslibů ke spolupráci. Věřím, že to letišti přinese velký zdroj příjmů a pokud se letiště dostane z červených čísel do černých, což předpokládám už v letošním roce, tak budeme mít zdroje na to, abychom dokázali nějak dotovat i nízkonákladovou společnost, která by do Ostravy létala,“ předeslal Radkovský.

Mošnovské letiště pak každoročně využije spousta turistů cestujících za dovolenou. V tomto ohledu tak bude letiště a kraj tlačit na cestovní kanceláře, ale také na lidi, aby chtěli létat z Ostravy a nejezdili vlakem do Prahy, aby pak létali odtud. Dle slov Jakuba Unucky ročně sice z Ostravy létá na dovolenou dvě stě tisíc lidí, ale dalších tři sta tisíc létá z Prahy.