Nejnovější komentáře

TIP: Paříž letecky z Ostravy

Hledáme grafika a kodéra! Pomoz nám ...

Mošnov je napojen na železnici

Datum: 16.12. 2014 | Zdroj: ČTK | Stáhnout v PDF | Tisk článku | Sdlej na facebooku

Napojení letiště na železnici je hotové. Stavbu, která stála zhruba 553 milionů korun, slavnostně ukončili zástupci kraje, letiště a stavbařů. Moravskoslezský kraj tak má jako první region v zemi mezinárodní letiště napojené na železnici. Na trati nyní začne půlroční zkušební provoz, cestující by po ní první vlaky měly svézt 13. dubna 2015.

Pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) byla stavba nové trati na "zelené louce" hodně neobvyklá. "Výstavba trati jako celku byla naposledy mezi světovými válkami na jižní Moravě," řekl ředitel Stavební správy východ SŽDC Václav John.

Nová trať je dlouhá 2,9 kilometru a spojuje letiště s obcí Sedlnice. Tou vede trať, která se v nedaleké Studénce napojuje na hlavní železniční koridor mezi Ostravou a Prahou nebo Brnem. Součástí stavby je zastřešený terminál, který s letištní odbavovací halou spojuje krytá chodba. Stavět se začalo loni v září. Většinu nákladů na stavbu, 85 procent, zaplatily evropské dotace, zbytek uhradil kraj.

"Jsme přesvědčeni o tom, že letišti se zvětší spádová oblast, to znamená, že budeme schopni oslovit širší počet pasažérů," řekl ředitel letiště Pavel Schneider. Už teď podle něj z Mošnova do Londýna létá čím dál více Poláků. Napojení letiště nejen na českou, ale i na polskou železnici by mohlo jejich počet ještě zvýšit.

"Očekávám, že ze začátku to využití bude souviset především s velkými akcemi, které se v regionu pořádají, ať už je to mistrovství světa v ledním hokeji v příštím roce, kde jsme směřovali všechny stavební práce k tomu, aby i oficiální zahájení provozu souviselo se šampionátem, tak akce typu Zlaté tretry, Davis cupu či Dnů NATO," řekl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák (ČSSD). Vlaky by měly na letiště jezdit v dvouhodinovém taktu, při velkých akcích se počítá s jejich posílením.

Do budoucna podle hejtmana souvisí potenciál železničního napojení letiště především s mošnovskou průmyslovou zónou, v níž teď pracuje přibližně 1500 lidí. "Počítá se za dva roky s 900 novými pracovními místy ve společnosti Hyundai Mobis a stále zůstává ještě zhruba 80 hektarů k využití, což je potenciál pro zhruba dvě tisícovky dalších zaměstnanců," řekl Novák.

Je možné, že při případném zájmu investorů by mohla v budoucnu přímo u průmyslové zóny vzniknout i železniční zastávka. Kromě toho by v jižní části letiště mohlo být postaveno kolejové překladiště nákladu mezi letadly a vlaky. Pozemky tam má město Ostrava.

Schneider řekl, že investoři kvůli krizi z myšlenky na stavbu překladiště zatím vycouvali, ale jeho postavení je snad jen otázkou času. "Pokud by to bylo zrealizováno, tak si myslím, že to bude obrovský přínos pro letiště. Vzhledem k délce naší dráhy jsme schopni přijímat a odesílat plně naložená letadla všech typů a velikostí, což okolní letiště nemají," řekl Schneider.

Z ostravského letiště nyní létají pravidelné přímé linky jen do Prahy a Londýna. V letní sezoně se z Mošnova létá také do turistických destinací zejména ve Středomoří. V roce 2013 letiště přepravilo 259.167 lidí, což bylo o desetinu méně než v předchozím roce. Letos bude podle ředitele počet cestujících oproti loňsku o 15 procent vyšší.

Diskuze k článku

Článek nikdo nekomentoval, buďte první!

Napsat komentář
*Jméno:
Web:
Předmět:
*Komentář:
jedna + jedna (vepište číslem)
Odesláním svého příspěvku souhlasíte s pravidly diskuze, kterými jste povinni se řídit a respektovat.