Mošnov je napojen na železnici

 rag    ČTK    16.12.2014    Čtení na 2 min.

Napojení letiště na železnici je hotové. Stavbu, která stála zhruba 553 milionů korun, slavnostně ukončili zástupci kraje, letiště a stavbařů. Moravskoslezský kraj tak má jako první region v zemi mezinárodní letiště napojené na železnici. Na trati nyní začne půlroční zkušební provoz, cestující by po ní první vlaky měly svézt 13. dubna 2015.

Pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) byla stavba nové trati na "zelené louce" hodně neobvyklá. "Výstavba trati jako celku byla naposledy mezi světovými válkami na jižní Moravě," řekl ředitel Stavební správy východ SŽDC Václav John.

Nová trať je dlouhá 2,9 kilometru a spojuje letiště s obcí Sedlnice. Tou vede trať, která se v nedaleké Studénce napojuje na hlavní železniční koridor mezi Ostravou a Prahou nebo Brnem. Součástí stavby je zastřešený terminál, který s letištní odbavovací halou spojuje krytá chodba. Stavět se začalo loni v září. Většinu nákladů na stavbu, 85 procent, zaplatily evropské dotace, zbytek uhradil kraj.

"Jsme přesvědčeni o tom, že letišti se zvětší spádová oblast, to znamená, že budeme schopni oslovit širší počet pasažérů," řekl ředitel letiště Pavel Schneider. Už teď podle něj z Mošnova do Londýna létá čím dál více Poláků. Napojení letiště nejen na českou, ale i na polskou železnici by mohlo jejich počet ještě zvýšit.

"Očekávám, že ze začátku to využití bude souviset především s velkými akcemi, které se v regionu pořádají, ať už je to mistrovství světa v ledním hokeji v příštím roce, kde jsme směřovali všechny stavební práce k tomu, aby i oficiální zahájení provozu souviselo se šampionátem, tak akce typu Zlaté tretry, Davis cupu či Dnů NATO," řekl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák (ČSSD). Vlaky by měly na letiště jezdit v dvouhodinovém taktu, při velkých akcích se počítá s jejich posílením.

Do budoucna podle hejtmana souvisí potenciál železničního napojení letiště především s mošnovskou průmyslovou zónou, v níž teď pracuje přibližně 1500 lidí. "Počítá se za dva roky s 900 novými pracovními místy ve společnosti Hyundai Mobis a stále zůstává ještě zhruba 80 hektarů k využití, což je potenciál pro zhruba dvě tisícovky dalších zaměstnanců," řekl Novák.

Je možné, že při případném zájmu investorů by mohla v budoucnu přímo u průmyslové zóny vzniknout i železniční zastávka. Kromě toho by v jižní části letiště mohlo být postaveno kolejové překladiště nákladu mezi letadly a vlaky. Pozemky tam má město Ostrava.

Schneider řekl, že investoři kvůli krizi z myšlenky na stavbu překladiště zatím vycouvali, ale jeho postavení je snad jen otázkou času. "Pokud by to bylo zrealizováno, tak si myslím, že to bude obrovský přínos pro letiště. Vzhledem k délce naší dráhy jsme schopni přijímat a odesílat plně naložená letadla všech typů a velikostí, což okolní letiště nemají," řekl Schneider.

Z ostravského letiště nyní létají pravidelné přímé linky jen do Prahy a Londýna. V letní sezoně se z Mošnova létá také do turistických destinací zejména ve Středomoří. V roce 2013 letiště přepravilo 259.167 lidí, což bylo o desetinu méně než v předchozím roce. Letos bude podle ředitele počet cestujících oproti loňsku o 15 procent vyšší.

Diskuze k článku

Článek nikdo nekomentoval, buďte první!

Napsat komentář

Odesláním svého příspěvku souhlasíte s pravidly diskuze, kterými jste povinni se řídit a respektovat.
Maximální délka komentáře je omezena na 3000 znaků.
×

Pravidla diskuze

Diskuse na webu spolku Létejme z Ostravy, z.s. je otevřena všem uživatelům, za příspěvky uživatelů neneseme odpovědnost. Preferujeme její minimální regulaci, trváme však na respektování zákonných omezení a norem slušné mezilidské komunikace. Diskuze není redakčním obsahem, příspěvky v diskuzi vyjadřují názory uživatelů. Pro přispívání do diskuse není nutné se registrovat. Neomezujeme anonymitu přispěvatelů, ale na druhé straně očekáváme, že této možnosti nebudou zneužívat. Je zakázáno vydávat se v diskusi za někoho jiného a také zveřejňovat identitu či osobní údaje jiných osob proti jejich vůli. Vítané jsou komentáře, které prohlubují problematiku komentovaného textu, přináší nové informace, osobní zkušenosti.

Nepřípustné jsou zejména příspěvky, které obsahují:

  1. propagaci rasové, národnostní, náboženské a jiné nesnášenlivosti
  2. zastrašování násilím vůči jednotlivcům i skupinám osob
  3. přímou propagaci komerčních aktivit a reklamu na výrobky či služby
  4. propagaci jakýchkoli nezákonných aktivit a informací
  5. zákonem chráněné osobní údaje, porušování práv jednotlivců na soukromí
  6. informace, které jsou zákonem chráněny jako utajované skutečnosti
  7. identifikační údaje obětí trestných činů
  8. všechny formy šikany a stalkingu
  9. hypertextové a jiné odkazy, které nesouvisí s komentovaným textem
  10. je zakázáno vkládání stejných (opakujících se) příspěvků
  11. jakýkoli spam

Nepřípustné jsou také odkazy na internetový obsah, který uvedené prvky zahrnuje.

Za nevhodné považujeme též příspěvky, které obsahují vulgární a urážlivé výrazy nebo jejichž smysl je vulgární a urážlivý implicitně. Dále neoprávněné používání nicků a adres elektronické pošty, jež jsou zaměnitelné se jmény veřejně známých osobností, jakož i komerčních, politických, správních a jiných veřejně působících organizací.

Příspěvky, které porušují tato pravidla, je správce webu oprávněn odstranit.

Děkujeme Vám za pochopení.