Minimálně 10 linek do 6 let?

 rag    17.5.2012    Čtení na 3 min.

Moravskoslezský kraj prostřednictvím zpravodajství České televize svým občanům vzkázal, že konečně budeme létat z letiště Ostrava do Evropy. Velkolepě znějící plány však zbrzdí několik podstatných „drobnosti“.

V současné době stále není k dispozici strategický plán rozvoje letiště. Tento dokument považujeme, z pohledu dalšího rozvoje nových linek z našeho vzdušného přístavu za velice důležitý (viz. naše připomínka vznesená již při prvním jednání na krajském úřadě dne 26.10.2011).

První indicií, že se snad začíná blýskat na lepší časy, je nesouhlas akciové společnosti Letiště Ostrava s navrhovanou reorganizací letecké společnosti CCA. Tato bankrotující společnost se prostřednictvím vyjádření svého vedení pasuje do role významného partnera ostravského letiště, přičemž relativně nedávno ukončila provoz linky do Vídně, na jejíž rozvoj přispěl Moravskoslezský kraj více než 70 miliony Kč. Společnost CCA v současné době létá z Mošnova již pouze v rámci takzvaného code sharingu na lince ČSA mezi Ostravou a Prahou. Z tohoto důvodu lze o významnosti této společnosti, nejen pro Letiště Ostrava, vážně pochybovat.

Další, více než příznivou zprávou, je zpětné získání pohledávky za společností CCA, kterou Letiště Ostrava nabídlo k prodeji. Přes prostředníka se jejím majitelem stala firma sídlící na Britských Panenských ostrovech. Podle posledních dostupných informací je majitelem této pohledávky opět společnost Letiště Ostrava, která ji přihlásila do nedávno zahájeného insolvenčního řízení se společností CCA.

Doposud vše vypadá, tak jak má, ovšem je nutné si uvědomit několik faktů, které nás opět uvrhnou do pozice užaslého pozorovatele nechápavě kroutícího hlavou.

Uvědomíme-li si fakta a zamyslíme se nad výrokem "do šesti let alespoň deset linek", musíme ho brát s pocitem znevážení inteligence zdejších obyvatel. Není totiž tajemstvím, že v roce 2014 chce Moravskoslezský kraj letiště prodat do soukromých rukou. Ano, proto se vše musí stihnout do tohoto roku, proto se nyní staví nové ploty, staré se ruší a nahrazují dalšími, proto je nutné nyní stihnout vybavit letiště kolejemi, proto je nutné vykupovat pozemky okolo letiště apod. Vše, a nejen to, se staví a financuje z evropských a krajských dotací, tedy z peněz daňových poplatníků - z prostředků nás všech.

S velkou pompou je uváděn nový pravidelný spoj do Paříže provozovaný nízkonákladovou společností Smartwings, kdy ceny v první fázi moc nízkonákladově nevypadají. Tato linka, zachraňující statut mezinárodního letiště, spojí Ostravu s cizinou 2x týdně, přičemž má také pomoci zvrátit několikaletý klesající trend počtu pasažérů. Uvidíme, snad se podaří propad zastavit. Jak je slyšet z vyšších míst, dopomoci tomu má i dalších 15 „pravidelných“ linek výše uvedené společnosti. Samozřejmě je při každé mediální příležitosti nutné sdělit, že s lowcosty jednáme, v závěsu tento výrok stíhá druhý, a to, že nezapomínáme i na standardní dopravce. My, politici, přece pro tento kraj dýcháme!

Jak se chtějí poprat s konkurencí hlavně Katowic, Brna a dalších okolních letišť, když jsme po dlouhou dobu slyšeli neustálé odvolávání na předchozí vedení a že tady prostě nikdo nechce létat a na zmíněných letištích jsou již tyto společnosti „zajeté“? To je nám dosud záhadou (sám předseda Komise pro rozvoj Moravskoslezského kraje a cestovní ruch RSDr. Tadeáš Hlawiczka uvedl, že vizi rozvoje komise, potažmo kraj, nemá). Ukáže připravovaná strategie i cestu, ale hlavně, dá jasný signál, KDO a JAK má za letiště lobbovat?

Podzim je za dveřmi

Na několikaleté volání obyvatel po vpuštění nízkonákladových aerolinek na mošnovské letiště politická garnitura slyší velmi intenzivně, zvláště pak před krajskými volbami. Vezmeme-li v úvahu dostupné informace, je nám jasné, že zde opět platí přísloví Slibem nezarmoutíš. Jak nám kraj zajistí po prodeji (velice dobře vybaveného) letiště do soukromých rukou to, aby rozvoj linek opravdu nastal? Nějakým dalším (účelovým) výběrovým řízením, tak jako to bylo např. v případě zajištění taxislužby? Máme obavu, že po listopadových volbách budeme my občané, z pohledu politiků, zase jen těmi mouchami poletujícími za sklem.

Diskuze k článku

Radim, Létejme z Ostravy, z.s. | @Olga | 30.5.2012
Dekujeme za podporu. Snazime se ukazat letisti cestu, kterou by se melo vydat a byt tak prospesne nejen pro obyvatele zdejsiho kraje. O Londynu mluvime pokazde a dlouho. To, ze v letadlech z Brna sedi pulka obyvatel MSK se vi. Jednani s leteckymi spolecnostmi jsou velice narocna, vychodisko vsak existuje. Nabidnout moznost vyuzivat incentivni programy, doplatit (tak jako v Brne) letecke spolecnosti pripadne ztraty z provozu a podporit medialne rozjezd linky. Samozrejme je dulezite take vybrat linku o kterou je skutecne zajem. V pripade Londyna jsem si tim naprosto jisty, jak jsem jiz nekolikrat uvadel. Stavajici politicka situace nechce (nekterym) spolecnostem hradit ztraty, i kdyz v mediich prohlasuji, co vsechno pro to nedelaji.

Bohuzel, stale je zde developersky zajem a nyni, pred volbami je velice jednoduche slibit, ze se konecne zacneme venovat i linkam. Kdyby opravdu chteli a meli zajem letiste rozletat, uz by tak cinili davno.

S pozdravem
Radim Gal
Olga | 28.5.2012
Podporuji všechny, kteří bojují za letecké spojení Ostravy s Londýnem. Tolik let se o tom mluví a pořád nic. Kdykoli letím do Londýna z Brna, letadlo plně obsazeno a ve vlaku Brno - Ostrava se setkávám s řadou cestujících z letadla. A to nehledě na to, kolik jich na Ostravsko jede autem nebo je někdo autem vyzvedne. Takže - povídačkám, že by se letadlo nenaplnilo, nevěřím. Jen tak mimochodem - zpracovává někdo tyhle "lidské" příspěvky tak, aby se dostaly na patřičná místa???? Já sama jsem už psala kdoví kde všude a ono stále nic. Přidávám se proto souhlasně i k vyjádření Honzy ze zdejší diskuze.
Ivo Kotala | RE: Nesmyslný projekt železničního spojení na letiště | 25.5.2012
Vytíženost vlaků bude dle mého názoru minimální a buduje se jen další penězovod z fondů EU do krabic od vína. Argumentace, že železnici budou využívat hlavně firmy v průmyslové zóně je naprosto mimo.
Všechny tři významné firmy působící v mošnovské průmyslové zóně dodávají své produkty automobilkám, a ty, jak známo fungují na principu tzv. \"Just In Time\" dodávek. Železniční přeprava produkce, ani vstupních materiálů proto prakticky nepřichází v úvahu.
Zájem o železniční dopravu zaměstnanců do průmyslové zóny je rovněž zanedbatelný (měl jsem možnost nahlédnout do dotazníků, které zaslal Krajský úřad k vyplnění zaměstnancům pracujících v průmyslové zóně Mošnov).
Honza | Pravidelne linky | 25.5.2012
A jak dopadl vcerejsi let OSR-Pariz a zpet?Jaka byla obsazenost v obou smerech?Byl nekdo z vas u toho osobne?
Taky by me zajimalo kdy konecne nekdo rekne presne kdy a kde se bude neco poradneho pravidelne litat!!Porad se jen pise ze se jedna ale zadne naznaky ani vysledky se neobjevuji!Trosku divne!!At mi nikdo netvrdi ze by se z ostravy takovy londyn 2-3x tydne neuzivil???!!Ja osobne bych tuto linku pouzival min.2x do mesice.Tak musim pendlovat bud do brna(dale,ale rychlejsi a prijemnejsi cesta) a nebo do katowic(blize,ale bez kompletni dalnice zdlouhave a unavne).Tak at uz se konecne pan Novak z uradu vymackne a zdeli neco poradneho a nebo at se na to vybodne a necha to schopnejsim lidem!!
Pavel | Nesmyslný projekt železničního spojení na letiště | 25.5.2012
Jaká bude vytíženost vlaku s přihlédnutím k faktu, že například z nejlidnatější části Ostravy – Jihu, je to na letiště přibližně 15 km (pohodlnou jízdou v ne příliš frekventované komunikaci otázka 15 minut)? Jak je zohledněna dostupnost letiště z už tak předražené dálnice? Jak je zohledněna skutečnost,že jen těžko si je možné představit situaci,kdy lidé z dalších měst regionu – Frýdku-Místku, Karviné, Havířova,či Třince, budou volit složité cestování vlakem přes Ostravu, tedy absolvovat mnohem delší cestu po železnici? Uvažovat s hodinou frekvencí pendlování vlaku s ohledem na dosavadní,v podstatě sezónnímu provozu letiště,je totální nesmysl a svědčí naprosto diletanstkém ekonomickém přístupu vedení kraje,které chce nalít do nesmyslného projektu stovky mil.Kč s výmluvou,že se přece jedná o dotace z EU.Jak dlouho budou někteří „mocní“ zkoušet trpělivost svých spoluobčanů podobnými nepromyšlenými nebo možná naopak velmi dobře „promyšlenými“ kroky bez jakékoliv osobní zodpovědnosti? Jak dlouho bude veřejnost tolerovat podobné feudální přístupy lidí,kteří svojí činností opakovaně a dlouhodobě prokazují naprostou absenci manažerských schopností, sebereflexe, či pudu sebezáchovy? V lepším případě se jedná u podobně pochybných projektů o manažerskou neschopnost.V tom horším případě je na začátku ušlechtilá myšlenka a na jejím konci šustění bankovek, občas za přítomnosti zásahové jednotky URNA
Rado | Re: kolejové napojení | 18.5.2012
Dovolím si Vám odpovědět, neboť jsou mi názory sdružení blízké, neřku-li totožné.

1) Kolejové napojení do značné míry omezí rozvoj letiště, protože je ve hře varianta, kdy koleje budou přivedeny k hale klasicky po zemi, tudíž zablokujete rozvoj letiště směrem od odletové haly doleva (směr Příbor). O podzemní variantě jsem neslyšel. Navíc hala vlaku není žádný architektonický zázrak, pouze průměrné řešení, jako hala samotná, která neumožňuje provozování plnohodnotného duty-free aj.
2) Co je podstatné, letiště nemá výkony na to, aby se zde kolejové napojení uživilo a bylo vyžadováno. Smyslem napojení je vyčerpat evropské prostředky, nic víc. Pokud se nemáte kam dostat do světa, jsou koleje zbytečné. Navíc většinu výkonů dělá Mošnov v době, kdy se létá na dovolenou, tudíž se jedná o lety nepravidelné. Po zbytek roku nevidím pro napojení využití, ale i v letní sezóně je napojení diskutabilní.
3) Budoucnost letiště samotného. Nikdo neřeší letecké spojení, neustále se investují prostředky do zázemí a infrastruktury. Nic z toho nemá vliv na počet cestujících. Viz. jaké výkony dělají \"zanedbané\" Katowice a modernizovaný Mošnov. Cestující má být na prvním místě, nikoliv na posledním.
4 ) Budoucnost letiště po roce 2014, kdy je možné letiště prodat. Proč se tak velké prostředky investují do letiště, kdy je na stole varianta prodeje letiště?
5) Hranice pro smysluplnost kolejového napojení je 1 mil., spíše 1,5 mil. odbavených lidí ročně. Při 275 tis. cestujících to je více než drahý špás.
6) Tudíž jako občan bych se mohl ptát, v čem se, př. jakým způsobem se doposud Mošnovu vrátila každá investovaná koruna? V čem spočívaly výhody developerského rozvoje letiště před rozvojem leteckého spojení do světa. Odpovím si sám, v ničem.
Obcan | Kolejove spojeni | 18.5.2012
Rad bych se zeptal proc je odmitano kolejove pripojeni az k osobnimu terminalu.Jake by to prineslo klady a zapory?Ja osobne jsem presvedceny o kladech.Vzdyt by to bylo nejlepsi spojeni s centrem Ostravy a letiste(trasa OV stred-hl.n.-svinov-studenka-letiste).Stacila by na to jedna souprava,ktera by pendlovala v hodinovem taktu.Kdo lita z Krakova muze potvdit pohodli a rychlost s timto druhem dopravy.
Rado | 18.5.2012
10 linek za 6 let je něco asi jako houska na krámě za 10 haléřů. Nicméně jak se dobře píše, jedná se spíše o slib, který voliče nezarmoutí, než o skutečnost, protože zde je několik ale. A to sice, pokud se s touto teorii přichází teď, tak co se na letišti dělo doposud? Kdyby tento výrok přišel v roce 2008, mělo by to svou \"váhu\", protože letecký trh byl někde jinde než dnes a zejména, Katowice tolik neukazovaly záda jako dnes. Onen 10-linkový výrok je spíše vábnička na voliče a sázka na jistotu, neboť je známo, že se voliči o tento region moc nezajímají, a tak je to něco, co s pivem zdarma na volebním mítinku může uhrát nejeden politický bod.

Nicméně letiště Mošnov je zdárný příklad toho, jak věci v kraji opravdu (ne)fungují. Letiště je pro rozvoj turistického ruchu něco tak zásadního, že je až s podivem, že se nikdo do důsledku nezabýval tím, co dobře zavedené letiště znamená a jaký má přínos z pohledu zaměstnanosti a služeb. Avšak stávající situaci a rezignaci z nadregionálního významu letiště musíme chápat ne jako situaci náhodnou, nýbrž od samého začátku jako účelovou.
Napsat komentář

Odesláním svého příspěvku souhlasíte s pravidly diskuze, kterými jste povinni se řídit a respektovat.
Maximální délka komentáře je omezena na 3000 znaků.
×

Pravidla diskuze

Diskuse na webu spolku Létejme z Ostravy, z.s. je otevřena všem uživatelům, za příspěvky uživatelů neneseme odpovědnost. Preferujeme její minimální regulaci, trváme však na respektování zákonných omezení a norem slušné mezilidské komunikace. Diskuze není redakčním obsahem, příspěvky v diskuzi vyjadřují názory uživatelů. Pro přispívání do diskuse není nutné se registrovat. Neomezujeme anonymitu přispěvatelů, ale na druhé straně očekáváme, že této možnosti nebudou zneužívat. Je zakázáno vydávat se v diskusi za někoho jiného a také zveřejňovat identitu či osobní údaje jiných osob proti jejich vůli. Vítané jsou komentáře, které prohlubují problematiku komentovaného textu, přináší nové informace, osobní zkušenosti.

Nepřípustné jsou zejména příspěvky, které obsahují:

  1. propagaci rasové, národnostní, náboženské a jiné nesnášenlivosti
  2. zastrašování násilím vůči jednotlivcům i skupinám osob
  3. přímou propagaci komerčních aktivit a reklamu na výrobky či služby
  4. propagaci jakýchkoli nezákonných aktivit a informací
  5. zákonem chráněné osobní údaje, porušování práv jednotlivců na soukromí
  6. informace, které jsou zákonem chráněny jako utajované skutečnosti
  7. identifikační údaje obětí trestných činů
  8. všechny formy šikany a stalkingu
  9. hypertextové a jiné odkazy, které nesouvisí s komentovaným textem
  10. je zakázáno vkládání stejných (opakujících se) příspěvků
  11. jakýkoli spam

Nepřípustné jsou také odkazy na internetový obsah, který uvedené prvky zahrnuje.

Za nevhodné považujeme též příspěvky, které obsahují vulgární a urážlivé výrazy nebo jejichž smysl je vulgární a urážlivý implicitně. Dále neoprávněné používání nicků a adres elektronické pošty, jež jsou zaměnitelné se jmény veřejně známých osobností, jakož i komerčních, politických, správních a jiných veřejně působících organizací.

Příspěvky, které porušují tato pravidla, je správce webu oprávněn odstranit.

Děkujeme Vám za pochopení.