NÁZOR: Není všechno zlato, co se třpytí aneb proč se domníváme, že není v zájmu letiště chtít nové linky

 rag    15.4.2012    Čtení na 4 min.

Rok 2012 je pro Letiště Leoše Janáčka v Ostravě rokem přelomovým. Jednak byla ukončena linka Ostrava-Vídeň, která byla operována společností CCA. Rovněž tento dopravce čelil a čelí mnoha návrhům na insolvenci, které se mu doposud dařilo úspěšně odrážet jako ping-pongový míček, avšak na řadu přicházejí noví věřitelé, které však k této společnosti nepojí již žádný sentiment.

Konec linky Ostrava - Vídeň znamenal a v tuto chvíli stále znamená, že letiště ztratilo mezinárodní status, aspoň co se pravidelné osobní dopravy týče. Konec mezinárodní linky vzbudil i zájem médií o toto letiště i z jiné stránky a začala, lidově řečeno, letišti a kraji zatápět pod kotlem, neboť ve velké míře byli představitelé kraje a letiště terčem konfrontování nepříjemnými dotazy, co s letištěm bude dál, kdy bude nová linka apod. Na světlo ve vší nahotě vycházela krutá realita Mošnova.

Nový dopravce však přišel na mošnovské poměry nečekaně rychle. Nebyl to RyanAir, nebyl to WizzAir či EasyJet. Novým dopravcem, který dostal i přídomek nízkonákladový, se stala společnost Smartwings, která však není typickým nízkonákladovým dopravcem. První ceny uvedené v rezervačním systému byly nad cenami společností jako ČSA či Air France, které sice létají z Prahy, avšak ve dnech, které umožňují návrat do Prahy i v jiné dny, než jen o víkendu.

Což je jedno z negativ, které linka do Paříže má. Domníváme se, že příletové a odletové časy byly zvoleny ne zcela vhodně, téměř úplně eliminují potencionální obchodní cestující a business klientelu a linka se stává linkou víkendovou, vhodnou akorát pro lidi, kteří chtějí strávit v Paříži prodloužený víkend.

Další z negativ spočívá v ceně. Neumíme předjímat, jak se bude cena vyvíjet, ale konkurenční dopravci, přestože létají odjinud, jsou schopni nabídnout atraktivnější časy i ceny a je pouze na cestujícím, čemu dá přednost, zda ceně a vhodným navazujícím časům i letům z Paříže, anebo komfortu toho, že poletí z Ostravy.

Nicméně přes pozitivum, že linka Ostrava-Paříž vůbec vznikla, jsou tu i jisté otazníky a indicie, které obecně přispívají k tomu, že není v zájmu tuto linku rozlítat. Takovým nejvíce patrným jevem je chabá marketingová podpora v médiích, což byla ostatně vždycky slabá stránka kraje a letiště, umět něco prodat. A proto vidíme billboardy u ostravského Futura, u letiště, ale nikde ve směru na Prahu, v Brně, na Opavsku a v Polsku. Nevidíme reklamu v denících, neslyšíme rozhlase či v TV.

To jsou aspekty, které se týkají nové linky. Nyní je však nutné se zajímat o to, co nová linka znamená? Je bezpochyby jasné, že propojení Letiště Mošnov - CCA je v tomto roce významně oslabeno, ne však ukončeno. Nejsme svědky výrazného postupu vůči této společnosti, přestože dluží letišti 24,6 mil. Kč. Je nutné mít na paměti, že po dlouhá léta uplatňovala společnost CCA na letišti své zájmy, avšak pouze takové, které hrály v její prospěch. A byly to zájmy takové, které byly spojeny s dotacemi. Bez dotací toho na letišti společnost CCA mnohé neukázala. Není to tak dávno, kdy panovaly pro společnost CCA na letišti zlaté časy. Reklama města Ostravy za 3 mil. Kč na letadle ČSA nebo Travel Service, která létají po celé Evropě? Ne, pouze na letadle společnosti CCA. Klíčový požadavek na turbovrtulová letadla při známé Lukšově akci na rozlétaní linek z Ostravy za 700 mil. Kč. Vyštvání zavedených taxislužeb účelově vzniklou CCTaxi, která a pouze tato vozidla mají na sobě reklamu na novou linku do Paříže.

Takových vazeb, kdy byl veřejný zájem čistě transformován na zájem soukromý, bychom našli nespočet. Není nezajímavé, že se novým zaměstnavatelem bývalého ředitele letiště stala společnost CCA, že lidé, kteří se netajili nadstandardními vztahy k majitelům společnosti CCA, působí v orgánech letiště. A proto se domníváme, že jakýkoliv úspěch linky do Paříže není žádoucí, neboť se letiště stále nezbavilo vazeb na soukromý sektor, pod jehož taktovkou doposud fungovalo. V roce 2014 vyprší ochranná lhůta a doba, po kterou muselo být letiště v rukou nabyvatele, tj. kraje. Od roku 2014 se může letiště prodat. A je jasné, že jedním ze zájemců může být finanční skupina, do jejichž portfolia spadá společnost CCA, protože jenom díky politickým zásahům (zamezení příchodu nízkonákladových dopravců) mohla tato společnost na letišti úspěšně fungovat. A jenom díky politické podpoře mohla vzniknout opravna letadel, lakovna. Opět vše pod hlavičkou majitele CCA.

A je jasné, že jinak se prodává letiště, které funguje, než které nefunguje. Izolace ostravského letiště připomíná spíše promyšlený záměr než nezájem dopravců o toto letiště. Zájem byl, ovšem byl politickým rozhodnutím utnut a polévku si začal ohřívat někdo jiný. Zatímco se okolní letiště snažila budovat letecké spojení, ostravské letiště šlo směrem opačným, budováním infrastruktury na úkor leteckých linek. Provoz se zde neřešil. A podíváme-li se, kolik finančních prostředků již bylo proinvestováno, je otázka nasnadě, k čemu to všechno vede, když se to žádným způsobem neprojevuje v nárůstu cestujících?

Proto vyvstává do popředí otázka, zda není záměrem vybudovat za velké evropské peníze letiště, které poté jako neperspektivní koupí za malé peníze soukromý subjekt?

Diskuze k článku

Libor | 7.5.2012
je patrne, ze neco neni v poradku. Jakkoli verim ze nejak podobne to s letistem nakonec dopadne, ptam se co na to napr. Urad na ochranu hospodarske souteze? Co na to kraj se ani neptam, podilnik na budouci transakci bude stejne jen mlzit... Mozna by stalo za to upozornit organy, ktere by teoreticky mohly tomuto s predstihem zabranit..
audit | Dálnice D1 - A1 | 6.5.2012
Dálnice Ostrava - Pyrzowice, otevření se připravuje na 26 srpna. Momentálně Poláci řeší problémy s mosty Mszana.
Jan | 29.4.2012
Až bude dokončena dálnice Ostrava - Pyrzowice (a že to už nebude dlouho trvat), to teprve bude letecká revoluce v Ostravě!
-> mirek | 23.4.2012
Před měsícem Schneider prohlásil, že jednání jsou už daleko, viz jeden rozbor toho rozhovoru v Polaru. Od té doby ticho po pěšině.
mirek | 23.4.2012
A jak to vypada s linkou do Vidne?Bude litat nebo ne??!!
Lucx | 17.4.2012
Nepředjímejme, třeba se nakonec dočkáme \"letecké\" revoluce v Ostravě. Věřím, že konkurenční lowcosty budou sondovat a pokud zaznamenají výrazný zájem, dočkáme se možná jejich nástupu.
Summerboy | 16.4.2012
Z článku mám velmi smíšené pocity... prohlásit však úspěch nové linky za nežádoucí mi přijde přitažené za vlasy...
Napsat komentář

Odesláním svého příspěvku souhlasíte s pravidly diskuze, kterými jste povinni se řídit a respektovat.
Maximální délka komentáře je omezena na 3000 znaků.
×

Pravidla diskuze

Diskuse na webu spolku Létejme z Ostravy, z.s. je otevřena všem uživatelům, za příspěvky uživatelů neneseme odpovědnost. Preferujeme její minimální regulaci, trváme však na respektování zákonných omezení a norem slušné mezilidské komunikace. Diskuze není redakčním obsahem, příspěvky v diskuzi vyjadřují názory uživatelů. Pro přispívání do diskuse není nutné se registrovat. Neomezujeme anonymitu přispěvatelů, ale na druhé straně očekáváme, že této možnosti nebudou zneužívat. Je zakázáno vydávat se v diskusi za někoho jiného a také zveřejňovat identitu či osobní údaje jiných osob proti jejich vůli. Vítané jsou komentáře, které prohlubují problematiku komentovaného textu, přináší nové informace, osobní zkušenosti.

Nepřípustné jsou zejména příspěvky, které obsahují:

  1. propagaci rasové, národnostní, náboženské a jiné nesnášenlivosti
  2. zastrašování násilím vůči jednotlivcům i skupinám osob
  3. přímou propagaci komerčních aktivit a reklamu na výrobky či služby
  4. propagaci jakýchkoli nezákonných aktivit a informací
  5. zákonem chráněné osobní údaje, porušování práv jednotlivců na soukromí
  6. informace, které jsou zákonem chráněny jako utajované skutečnosti
  7. identifikační údaje obětí trestných činů
  8. všechny formy šikany a stalkingu
  9. hypertextové a jiné odkazy, které nesouvisí s komentovaným textem
  10. je zakázáno vkládání stejných (opakujících se) příspěvků
  11. jakýkoli spam

Nepřípustné jsou také odkazy na internetový obsah, který uvedené prvky zahrnuje.

Za nevhodné považujeme též příspěvky, které obsahují vulgární a urážlivé výrazy nebo jejichž smysl je vulgární a urážlivý implicitně. Dále neoprávněné používání nicků a adres elektronické pošty, jež jsou zaměnitelné se jmény veřejně známých osobností, jakož i komerčních, politických, správních a jiných veřejně působících organizací.

Příspěvky, které porušují tato pravidla, je správce webu oprávněn odstranit.

Děkujeme Vám za pochopení.